Regulaminy, cenniki usług i faktury w alfabecie Braille'a, aparaty telefoniczne dostosowane do osób niepełnosprawnych to część ułatwień, które muszą zapewnić dostawcy publicznych usług telekomunikacyjnych.
Regulaminy, cenniki usług i faktury w alfabecie Braille'a, aparaty telefoniczne dostosowane do osób niepełnosprawnych to część ułatwień, które muszą zapewnić dostawcy publicznych usług telekomunikacyjnych.
10 października weszło w życie rozporządzenie z dnia 26.03.2014r. ministra administracji i cyfryzacji w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących świadczenia udogodnień dla osób niepełnosprawnych przez dostawców publicznie dostępnych usług telefonicznych (Dz.U. 2014.464).
Przedsiębiorcy będą musieli na żądanie osoby niepełnosprawnej przygotować regulaminy i cennik swoich usług w formie dostosowanej do możliwości niepełnosprawnego klienta. Chodzi o przygotowanie dokumentów w alfabecie Braille'a lub przy użyciu dużej czcionki. W przypadku wysyłania regulaminów i cenników pocztą elektroniczną - w formacie tekstowym umożliwiającym powiększenie czcionki.
W taki sam sposób przedstawiane mają być dane zawarte na fakturze wraz z podstawowym wykazem wykonanych usług telekomunikacyjnych. W ofercie dostawców mają się pojawić modele telefonów dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych, czyli m.in. wyposażone w klawiaturę, z co najmniej jednym przyciskiem wyróżnionym w sposób umożliwiające jego rozpoznanie przez osoby niewidome i słabowidzące (w przypadku wyróżnienia jednego przycisku powinien to być przycisk oznaczony cyfrą pięć).
Połowa telefonicznych aparatów publicznych przystosowana ma być do używania przez osoby niepełnosprawne i umieszczona w miejscu umożliwiającym korzystanie z nich osobom niepełnosprawnym poruszającym się na wózku inwalidzkim lub korzystającym z aparatu słuchowego. Informacje o oferowanych udogodnieniach mają być prezentowane w sposób dostępny dla osób niepełnosprawnych.
Dostawcy usług telekomunikacyjnych będą mieli także obowiązek zapewnić pomoc w skonfigurowaniu urządzenia lub usługi telefonicznej osobie niepełnosprawnej.
Później będą kolejne ułatwienia. Bowiem w ciągu 12 miesięcy od dnia ogłoszenia rozporządzenia (czyli od 10.04.2015r.) ok. 500 biur obsługi abonentów (według rozporządzenie ma to być 1/6 biur obsługi danego dostawcy usług telekomunikacyjnych) ma być dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Biura mają być wyposażone w urządzenia umożliwiające połączenie się z tłumaczem polskiego języka migowego lub systemu językowo–migowego online albo zapewniać dostęp do tłumacza polskiego języka migowego lub systemu językowo-migowego. Biura mają także mieć urządzenia umożliwiające powiększenie tekstu i prezentację regulaminu lub cennika. Budynki, w których się znajdują, mają być przystosowane dla osób niepełnosprawnych mających problemy z poruszaniem się. W tym samym terminie dostawcy usług mają obowiązek przystosować biura obsługi do potrzeb osób niepełnosprawnych z upośledzeniem narządu ruchu.
Natomiast przepisy rozporządzenia dotyczące dostosowania stron internetowych dostawców publicznie dostępnych usług telefonicznych do potrzeb osób niepełnosprawnych wejdą w życie po upływie 24 miesięcy od dnia ogłoszenia czyli od 10.04.2016r.
źródło: Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Biura Obsługi Klienta:
Adres | Telefon |
ul. Jana Sączewskiego 6 | +48 32 368-07-00 do 02 |
ul. Ignacego Krasickiego 17 |
+48 32 368-08-00 do 01 |